Zadania Poradni
- Przejdź do - strona Poprzednia
strona - Przejdź do - strona Następna
strona - Powrót do poprzedniej strony
- Drukuj treść tego artykułu
- Pobierz artykuł w formie pliku Pobierz
PDF - Wypowiedz się na stronie Kontakt
Zadania Poradni 1. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, zwane dalej „poradniami”, udzielają dzieciom ( w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. 2. Do zadań poradni należy w szczególności: 1) wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej; 2) profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka; 3) terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych; 4) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej; 5) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli; 6) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów; 7) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny; 8) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły; 9) wczesną interwencję i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do 7 roku życia 10) udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom; 11) udzielanie pomocy młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania; 12) udzielanie pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej; 13) udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z wybitnymi uzdolnieniami; 14) profilaktykę problemową, w tym profilaktykę uzależnień dzieci i młodzieży; 15) wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny 3. Poradnia realizuje zadania w szczególności przez: 1) diagnozę; 2) konsultacje; 3) terapię; 4) psychoedukację; 5) rehabilitacje; 6) doradztwo 7) mediację; 8) interwencje w środowisku ucznia; 9) działalność profilaktyczną; 10)działalność informacyjną 4. Poradnia wydaje opinie w sprawach: 1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego; 2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie; 3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej; 4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu z programu do nauczania indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom; 5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego; 6) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki; 7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy; 8) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia; 9) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta; 10) innych określonych w odrębnych przepisach 2. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka. Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko. 5. Poradnia wydaje orzeczenia: 1) o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów: a) z niepełnosprawnością ruchową b) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim c) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym d) z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim(od 0-23 lat) e) z niepełnosprawnościami sprężonymi f) zagrożonych niedostosowaniem społecznym g) niedostosowanych społecznie h) z zaburzeniami zachowania i) zagrożonych uzależnieniami 2) o potrzebie nauczania indywidualnego 6. W poradni działa zespół orzekający o : 1) potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i deficytami wymagającymi stosowania specjalnego organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, 2) potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły 3) wydający opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci 1. Zespół Orzekający powołuje dyrektor poradni. 2. W skład zespołu wchodzą: dyrektor poradni jako przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog, lekarz, inni specjaliści 1. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od daty jego doręczenia. 2. Jeśli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe. 3. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie. 4. W przypadku podtrzymania decyzji zespół jest obowiązany przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy Kuratorowi Oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia, zgodnie z ust. 2. 5. Kurator Oświaty może, w miarę potrzeb, zasięgnąć opinii psychologa, pedagoga, lekarza. 6. Od decyzji wydanej przez Kuratora Oświaty nie przysługuje odwołanie. 7. Badania dzieci niewidomych, słabo widzących, niesłyszących, słabo słyszących i autystycznych oraz wydawanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego realizuje poradnia wyznaczona przez Kuratora Oświaty – Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmży.
- Przejdź do - strona Poprzednia
strona - Przejdź do - strona Następna
strona - Powrót do poprzedniej strony
- Drukuj treść tego artykułu
- Pobierz artykuł w formie pliku Pobierz
PDF - Wypowiedz się na stronie Kontakt