Wieloletni program współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Przejdź do - strona Poprzednia
strona - Przejdź do - strona Następna
strona - Powrót do poprzedniej strony
- Drukuj treść tego artykułu
- Pobierz artykuł w formie pliku Pobierz
PDF - Wypowiedz się na stronie Kontakt
W związku z przygotowaniem Wieloletniego Programu Współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zwracamy się z prośbą o wnoszenie uwag i propozycji do tego dokumentu.
Wieloletni program współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
WSTĘP
Silne i dynamiczne społeczeństwo obywatelskie jest istotnym czynnikiem rozwoju społeczno – gospodarczego. Jednym z filarów tego społeczeństwa są niezależne organizacje pozarządowe, które stanowią znakomitą bazę dla rozwoju lokalnych społeczności. Skupiają najaktywniejszych i najbardziej wrażliwych na sprawy społeczne obywateli danego środowiska. Niezbędne jest włączenie podmiotów pozarządowych w system funkcjonowania Gminy na zasadzie równoprawnego partnerstwa. Konstytucyjna zasada pomocniczości oraz wynikające z innych ustaw kompetencje jednostek samorządu terytorialnego stanowią podstawę rozwoju wzajemnych relacji między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi.
Działalność organizacji pozarządowych z roku na rok odgrywa coraz istotniejszą rolę w społeczeństwie demokratycznym, jest elementem łączącym i aktywizującym społeczność lokalną. Organizacje pozarządowe są ważnym partnerem władz samorządowych stymulującym rozwój Gminy Łysomice. Silne organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalności pożytku publicznego są efektywnym partnerem w realizowaniu aktywnych polityk rynku pracy, dialogu społecznego, a także pobudzają aktywność i zaangażowanie mieszkańców w życie Gminy Łysomice.
Organizacje pozarządowe wspierając samorząd w zaspokojeniu obywatelskich potrzeb robią to lepiej, bo są oddane sprawie, unikają biurokracji, często korzystają z pracy wolontariatu, oddolnie rozpoznają potrzeby lokalnej społeczności i działając poprzez miejscowych obywateli tworzą poczucie wspólnoty i wspólnotę tę realnie konstruują.
Samorząd współpracuje i udziela dotacji organizacjom i podmiotom w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o ile zadania te są zadaniami Gminy tj. prowadzącym odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy Łysomice, działalność pożytku publicznego, w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy z przeznaczeniem i wykorzystaniem tych środków na rzecz lokalnej społeczności.
Program współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi jest elementem lokalnej polityki społecznej, określa formy, zasady i zakres współpracy organów samorządowych Gminy Łysomice z organizacjami. Przyjmując Program współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi, Rada Gminy Łysomice wyraża wolę budowania dialogu obywatelskiego, stwarzania warunków do realizacji inicjatyw służących mieszkańcom regionu oraz deklaruje ścisłe współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w realizacji zadań ustawowych Gminy Łysomice.
Wieloletni Program współpracy określa zadania publiczne, które Gmina Łysomice będzie wspierać w realizacji ważnych celów społecznych.
Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) ustawie– rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1817);
2) Gminie – rozumie się przez to Gminę Łysomice;
3) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Łysomice;
4) Organizacji – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
5) konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
6) dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);
7) programie – rozumie się przez to Wieloletni program współpracy Gminy Łysomice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział 1.
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY:
Celem głównym jest zwiększenie i wzmocnienie udziału mieszkańców Gminy oraz Organizacji we współpracy z samorządem gminnym w kreowaniu i realizacji usług publicznych zmierzających do podniesienia jakości życia mieszkańców naszej Gminy. Kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między Gminą a Organizacjami, poprawa jakości i efektywności świadczenia usług publicznych na rzecz mieszkańców, lepsze zaspakajanie potrzeb społecznych i podnoszenie poziomu życia mieszkańców Gminy, budowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych, a także wzmocnienie aktywności społecznej, czemu służy wspieranie Organizacji w realizacji celów publicznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstania inicjatyw i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych.
2. Poprawę jakości życia mieszkańcom Gminy, poprzez pełniejsze rozeznanie i zaspokojenie potrzeb społecznych.
3. Otwarcie na innowacyjność, konkurencyjność poprzez umożliwienie Organizacjom indywidualnego
wystąpienia z ofertą realizacji projektów konkretnych zadań publicznych, które prowadzić będzie Gmina.
4. Integracja podmiotów polityki lokalnej obejmującym swym zakresem sferę zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy.
5. Zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych.
6. Zwiększenie aktywności i poziomu zaangażowania mieszkańców Gminy i Organizacji w rozwój Gminy.
7. Wspieranie i upowszechnianie wolontariatu.
Rozdział 2.
ZASADY WSPÓŁPRACY
Współpraca samorządu Gminy z Organizacjami będzie realizowana na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
Rozdział 3.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
Przedmiotowy zakres współpracy samorządu z Organizacjami określa art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile te zadania są zadaniami własnymi samorządu gminnego określonymi ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz innymi aktami prawnymi.
Rozdział 4.
FORMY WSPÓŁPRACY
Współpraca Gminy z Organizacjami ma charakter finansowy i pozafinansowy.
WSPÓŁPRACA O CHARAKTERZE FINANSOWYM
1. Podstawowym trybem przekazywania środków finansowych Organizacjom jest otwarty konkurs ofert albo tryb określony w art. 11a-11c lub art. 19 a Ustawy
2. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się poprzez zlecanie Organizacjom realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, które może przybierać jedną z następujących form:
1) powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
2) wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
WSPÓŁPRACA O CHARAKTERZE POZAFINANSOWYM
Do współpracy o charakterze pozafinansowym należy:
1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
2) konsultowanie z Organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych Organizacji,
3) konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego,
4) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli Organizacji, oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej,
5) przekazywanie przez Organizacje informacji o planowanych lub realizowanych zadaniach sfery publicznej,
6) konstruowanie projektu programu współpracy oraz projektów prawa miejscowego odnoszących się do zagadnień związanych z obszarem działalności Organizacji,
7) udział przedstawicieli Organizacji w roli obserwatorów lub członków (po zastosowaniu odpowiednich procedur eliminujących konflikt interesów) w komisjach rozstrzygających wyniki konkursów na dofinansowanie działań zleconym Organizacjom,
8) udzielenie pomocy merytorycznej przy realizacji powierzonych zadań,
9) udzielanie wsparcia kadrowego, lokalowego i technicznego Organizacjom,
10) publikowanie ważnych informacji na stronach internetowych Gminy, w zakresie działań podejmowanych przez samorząd, jak i przez Organizacje,
11) pomoc w nawiązywaniu potrzebnych kontaktów oraz inną pomoc poprzez aktywowanie i promowanie działań Organizacji oraz wszelkich innych działań społecznych służących realizacji projektów poprawiających jakość życia mieszkańców. Ważną rolę odegrać powinna także współpraca jednostek pomocniczych i jednostek organizacyjnych Gminy z Organizacjami,
12) udzielenie pomocy Organizacjom w nawiązaniu kontaktów z Organizacjami o podobnym charakterze w gminach partnerskich i współpracujących z Gminą,
13) organizacja wspólnych spotkań, seminariów, konferencji, poradnictwa, szkoleń,
14) wsparcie w zakresie akcji promującej przekazanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych lokalnym Organizacjom mającym status organizacji pożytku publicznego,
15) włączenie Organizacji w promocję Gminy,
16) prowadzenie serwisu informacyjnego na stronie internetowej Urzędu,
17) rekomendowania inicjatyw przygotowanych przez Organizacje oraz samych Organizacji w przypadku ubiegania się o środki ze źródeł zewnętrznych, poszukiwania parterów itp.,
18) równy dostęp do informacji
Rozdział 5.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
Do priorytetowych zadań publicznych samorządu Gminy realizowanych przy współudziale Organizacji, należą:
1. Zadania z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, mające na celu promocję aktywności ruchowej, podnoszenie sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, a także inne zadania: działania na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży (np. w formie obozów, wycieczek, zapewnienie bezpiecznego wypoczynku, w odpowiednich warunkach i przy udziale osób posiadających odpowiednie kwalifikacje); bezpieczeństwo w ruchu drogowym; bezpieczeństwo publiczne, upowszechnianie wiedzy z zakresu różnych zagrożeń, ich skutków i sposobów minimalizacji; promocję Gminy i Rzeczypospolitej Polskiej oraz aktywizację i integrację mieszkańców regionu poprzez sport, wszechstronny rozwój psychofizyczny i zdrowotny mieszkańców gminy oraz ich równy dostęp do różnych form kultury fizycznej, bez względu na wiek, płeć oraz stopień i rodzaj niepełnosprawności, upowszechnianie różnorodnych form aktywności sportowej np. turystyka, krajoznawstwo w różnych środowiskach i grupach społecznych, wspieranie projektów z zakresu szkolenia i współzawodnictwa w różnych dyscyplinach sportowych (np. piłka nożna, siatkówka, sporty wodne, górskie, kolarstwo itp.) przyczyniających się do rozwoju sportu w Gminie i jego popularyzacji, promowanie kultury fizycznej oraz Gminy poprzez ciekawe inicjatywy i znaczące wydarzenia sportowe, a także poprzez edukację i naukę, wychowanie. Prowadzenie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym i działań wspomagających rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
2. Zadania z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym z zakresu gminnego programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i gminnego programu przeciwdziałania narkomanii mające na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii i innym patologiom społecznym w naszej Gminie, organizowanie zimowego i letniego wolnego czasu dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy zagrożonej uzależnieniami; oraz realizacja innych zadań: organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży z rodzin uzależnionych i zagrożonych patologią społeczną); prowadzenie zajęć warsztatowych oraz zajęć sportowych (tj. zawody, imprezy sportowo – rekreacyjne dla osób zagrożonych); upowszechnianie zdrowego i aktywnego stylu życia oraz podejmowanie działań pomocowych, akcji, konkursów i imprez okolicznościowych mających na celu ograniczenie zjawisk patologicznych i profilaktycznych, ochrona praw dzieci oraz równych praw kobiet i mężczyzn w rodzinach zagrożonych, wspieranie zadań, programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom w Gminie w oparciu o wolontariat i działania charytatywne; wspieranie rodzin w trudnej sytuacji życiowej (np. zagrożonych przemocą, pozostających bez pracy).
3. Zadania z zakresu ochrony i promocji zdrowia, mające na celu zwiększenie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, wytwarzanie prawidłowych nawyków zdrowotnych oraz pokazywanie wczesnej diagnostyki i skuteczności leczenia, wspieranie zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, edukacji w zakresie chorób i badań profilaktycznych, propagowanie zdrowego trybu życia wśród mieszkańców Gminy; poprawa życia i aktywizacji osób z chorobami przewlekłymi (np. cukrzyca, autyzm, zagrożenie życia psychicznego, psychiatrycznego, uszkodzenie słuchu, mowy); a także inne działania na rzecz osób niepełnosprawnych, i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób starszych poprzez prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć, które mają na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętność niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania,wspieranie samopomocowych projektów, informacji, zadań, poradnictwa i programów edukacyjnych, zdrowotnych służących ochronie życia (ratownictwo) i zdrowia oraz świadczenie pomocy ofiarom katastrof, klęsk, współorganizowanie konferencji, seminariów, szkoleń dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
4. Zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, mające na celu wzbogacenie życia kulturalnego regionu, ułatwienie mieszkańcom dostępu do dóbr kultury i sztuki, podtrzymywanie i wzmacnianie tożsamości i tradycji regionalnej oraz ochrony dziedzictwa kulturalnego regionu; traktowanie kultury jako elementu kształtowania tożsamości i świadomości narodowej wpływającej pozytywnie na obyczaje i zachowanie społeczne oraz podnoszenie jakości życia, wspieranie edukacji kulturalnej i artystycznej dzieci i młodzieży; zwiększenie aktywności kulturotwórczej społeczności lokalnej, wspieranie agroturystyki; umocnienie tożsamości regionalnej, oraz realizacja innych zadań publicznych: podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomość narodowej, obywatelskiej, kulturowej, działania na rzecz mniejszości narodowych i cudzoziemców; ochrona dziedzictwa kulturalnego- regionalnego i kultury ludowej i wykorzystanie jego bogactwa w procesie rozwoju społeczno – kulturowego; wspieranie przedsięwzięć kulturalnych o szczególnej randze; wspieranie przedsięwzięć mających na celu prezentację dorobku artystycznego i kulturalnego regionu, wspieranie i ochrona aktywnie działających przedstawicieli folkloru, sztuki ludowej, ginących zawodów, zespołów i stowarzyszeń kulturalnych, kultywujących tradycje i zwyczaje regionalne, współdziałanie w zakresie organizacji spotkań i uroczystości środowiskowych, wspieranie działań różnych instytucji kulturalnych, placówek oświatowych, rad sołeckich i innych dla organizacji pozarządowych.
5. Zadania z zakresu ekologii i dziedzictwa przyrodniczego, mające na celu edukację, naukę dot. zanieczyszczenia powietrza, edukację anty smogową; propagowanie działań mających na celu poprawę jakości powietrza poprzez niską emisję CO2, a także na zadania związane z edukacją dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w zakresie sposobów obniżania emisji CO2 ; szkolenia dla mieszkańców Gminy z zakresu ekologii.
Rozdział 6.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
Podmiotami uczestniczącymi we współpracy są:
1. Rada Gminy Łysomice – uchwala Wieloletni program współpracy, budżet gminy, sposób konsultowania aktów prawa miejscowego, określa tryb i kryteria oceny wniosków o realizacje zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, przyjmuje sprawozdanie organu wykonawczego z realizacji Programu
2. Wójt Gminy Łysomice – realizuje Wieloletni program współpracy jako organ wykonawczy
3. Podmioty Programu, o których mowa w art. 3 ustawy – realizujące zadania publiczne
Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
1) Zlecanie realizacji zadań publicznych:
a) w drodze otwartych konkursów ofert,
b) z pominięciem otwartego konkursu ofert.
2) Konsultacje form i metod współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi;
3) Współorganizowanie spotkań, konferencji, szkoleń z udziałem przedstawicieli Organizacji;
4) Umieszczanie informacji dla organizacji pozarządowych w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicach ogłoszeń w siedzibie Gminy w miejscu przeznaczonym na zamieszczenie ogłoszeń;
5) Udzielanie wsparcia finansowego i poza finansowego przedsięwzięciom zorientowanym na realizację programu;
6) Przygotowanie sprawozdania z realizacji programu,
7) Konsultacje programu.
4. Zakres realizacji zadań ujętych w Programie w znacznej części uzależniony jest od wielkości środków finansowych przewidzianych w budżecie Gminy oraz od możliwości finansowych organizacji pozarządowych. Środki finansowe przeznaczone na realizację zadań w danym roku zostaną uchwalone przez Radę Gminy Łysomice w uchwale budżetowej.
Rozdział 7.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
1. Program będzie podlegał monitorowaniu.
2. Ocena realizacji Programu może być prowadzona w formie:
1) wywiadu swobodnego z podmiotami Programu,
2) analizy dokumentów składanych przez organizacje pozarządowe,
3) obserwacji działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe,
4) zapoznawania się z dokumentacją dotyczącą realizacji wykonania zadań objętych konkursami,
5) kontroli i oceny realizacji zadania tj. stanu realizacji zadania, jego efektywność, jakości i rzetelności, prawidłowości wykorzystania środków publicznych, prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy,
6) analizę liczby ofert składanych w otwartym konkursie ofert lub z pominięciem otwartego konkursu,
7) sprawdzenia wysokości środków przekazanych organizacjom, a wysokością środków zrealizowanych.
3. Wskaźnikami efektywności Programu będzie wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy Łysomice na realizację zadań publicznych na rzecz mieszkańców gminy oraz łączna wielkość środków finansowych zaangażowanych przez organizacje na realizację tych zadań.
4. Zwiększenie aktywności i poziomu zaangażowania mieszkańców Gminy i Organizacji w rozwój regionu poprzez ocenę wskaźnika tj. liczba ogłoszonych konkursów, liczba złożonych ofert, podpisanych umów, liczba podmiotów biorących udział w konsultacji Programu.
5. Wspieranie i upowszechnianie wolontariatu m.in. poprzez ocenę liczby ofert złożonych w ramach otwartych konkursów lub z pominięciem otwartych konkursów dotyczących wolontariatu.
6. Wójt Gminy Łysomice nie później niż do dnia 31 maja każdego roku, jest obowiązany przedłożyć Radzie Gminy Łysomice oraz opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z realizacji Programu.
Rozdział 8.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWEJ DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
1. Do opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu ofert na wykonanie zadań publicznych związanych z realizacją zadań przez Organizacje lub podmioty wymienione w art. 3 ust.3 Ustawy powoływana zostanie komisja konkursowa.
2. Komisję konkursową powołuje zarządzeniem Wójt Gminy Łysomice.
3. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego Gminy oraz osoby wskazane przez Organizacje lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z wyłączeniem osób wskazanych przez Organizacje lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział w konkursie.
4. Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, jeżeli:
a. żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej, lub
b. wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej, lub
c. wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
5. W pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
6. Do członków komisji konkursowych biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz.23) dotyczące wyłączenia pracownika.
7. Imienny skład komisji konkursowej, wraz ze wskazaniem przewodniczącego komisji, określony zostanie zarządzeniem Wójta Gminy Łysomice.
8. Członkowie komisji konkursowej składają oświadczenia o niepodleganiu wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
9. W przypadku wyłączenia z postępowania lub nieobecności członków komisji, posiedzenie odbywa się w zmniejszonym składzie pod warunkiem, że biorą w nim udział co najmniej 3 osoby.
10. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
11. Prace Komisji konkursowej odbywają się w oparciu o Regulamin pracy komisji konkursowej do
opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert określony zarządzeniem Wójta Gminy Łysomice.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. W terminie nie późniejszym niż do 30 listopada każdego roku, Rada Gminy Łysomice uchwali Program współpracy Gminy z Organizacjami na kolejny rok.
2. W zakresie nieuregulowanym niniejszym Programem, do współpracy Gminy z Organizacjami stosuje się przepisy Ustawy.
3. Zmiany niniejszego Programu wymagaj formy przyjętej dla jego uchwalenia.
- Przejdź do - strona Poprzednia
strona - Przejdź do - strona Następna
strona - Powrót do poprzedniej strony
- Drukuj treść tego artykułu
- Pobierz artykuł w formie pliku Pobierz
PDF - Wypowiedz się na stronie Kontakt